Spotlight: Män i kris
Jason Schwartzman i »Between the Temples« (Nathan Silver, USA) Jason Schwartzman i »Between the Temples« (Nathan Silver, USA)
Jason Schwartzman i »Between the Temples«, av Nathan Silver

Årets Spotlight: Män i kris


Tidningarna tycks fulla av rubriker om arga incels, veliga kanskemän och rawdoggande självhjälps-tokar. Hur mår män egentligen?

Text: Jakob Åsell



Årets upplaga av Stockholms filmfestival riktar strålkastaren mot den samtida mannen och hans inre bryderier. I takt med att nya generationers kvinnliga filmskapare breder ut sig på biodukarna, och erbjuder mer komplexa kvinnoporträtt med större agens, tycks även mansbilden på vita duken vara under omförhandling. Inte sällan brottas han mot sitt inre, sitt ego och samtidens tvetydiga förväntningar på en och samma gång. Vi har samlat en hel klase av krisande män i årets program, som på olika sätt gestaltar detta skifte.

Den manliga krishanteringen tar sig olika uttryck i årets festivalskörd. I Murat Firatoglus poetiskt finurliga debut »One of Those Days When Hemme Dies« vandrar tomatodlaren Eyüp planlöst under en gassande sol med en akut skuld hängandes över sig och en gnagande vilja att döda sin chef, alltmedan han sjunker djupare in i sitt eget sinne. På temat skulder som måste betalas illustrerar den mer närodlade dramaserien »Helikopterrånet« – med Hollywoodsk nerv, hur män hellre rånar en värdedepå i Västberga medelst helikopter än går i terapi.

Behovet av terapi ekar även genom »Between the Temples« där Jason Schwartzman spelar en judisk kantor som genomlider en såväl andlig som professionell kris efter att hans sorg berövat honom förmågan att sjunga. Kan lösningen finnas i ett oväntat möte med hans musiklärarinna från grundskolan?

Rädslan för att visa sig sårbar, till och med inför sin ende vän, gestaltas på ett både fånigt och roligt sätt i indiepärlan »Sacramento«. Här tycks de omvälvande känslorna inför att bli pappa till Kirsten Stewarts barn sätta en stressad Michael Cera ur spel, vilket leder honom in på en synnerligen förvirrad kompis-roadtrip.


»One of Those Days When Hemme Dies« by Murat Firatoglu »One of Those Days When Hemme Dies« by Murat Firatoglu
»One of Those Days When Hemme Dies« av Murat Firatoglu

En liknande inre oreda inför faderskapet, parat med förbittring kring sakernas tillstånd i de splittrade Förenta staterna leder en av huvudpersonerna i dokumentären »Homegrown« att lämna sin höggravida fru för att storma Kapitolium i Washington DC. Filmen ger ett svårsmält spakprov på den pyrande frustration och kusliga närhet till våld som genomsyrar den mest hängivna klicken av Trump-fanatiker.

Även i kanadensiska »The Heirloom« tycks förväntningarna kring barn och framtiden bli för mycket för mannen i huset. Den unge regissören Ben Petrie går själv in i rollen som en neurotisk hipster med huvudet fullt med sitt eget filmprojekt när sambon vill bygga bo. Kompromissen blir ett pandemi-hundinköp.

 


Homegrown by Michael Premo. Homegrown by Michael Premo.
»Homegrown« av Michael Premo.

Självupptaget skapande som känslomässig ventil löper vidare som en röd tråd genom det bitterljuva tyska relationsdramat »Sad Jokes«. Där beställer en manlig regissör en enorm staty av sitt eget huvud som rekvisita till filmen som kanske kan lösa ut alla inre knutar efter uppbrottet med ex-pojkvännen.

För andra män är förmågan att nå fram i relationer och kunna snacka med sin farsa, ett berg att bestiga – vilket illustreras bokstavligen i Jan-Willem van Ewijk »Alpha.« Här utgör de österrikiska alperna en talande fond för den manliga tystnaden i en ansträngd relation mellan en snowboardlärare och hans far. På andra sidan bergstopparna, i den sydfranska tjurfäktningsmiljön, utforskar det övernaturliga dramat »Animale« vilka monster som skapas i toxiskt maskulina domäner.

Apropå monster som skapas i diverse domäner så föreställer sig Kiyoshi Kurosawas »Cloud« hur det skulle se ut om alla de arga dårarna (inte sällan medelålders män) du möter på nätet faktiskt sökte upp dig i verkligheten. Något som den tystlåtne internetförsäljaren Yoshii tvingas erfara i denna satiriska samtids-thriller.


»Sad Jokes« by Fabian Stumm»Sad Jokes« by Fabian Stumm
»Sad Jokes« av Fabian Stumm

»Alpha.« by Jan-Willem van Ewijk»Alpha.« by Jan-Willem van Ewijk
»Alpha.« av Jan-Willem van Ewijk

Syrlig humor ryms även i dialogen som öppnar Joel Potrykus skitiga camping-gone-bad-rulle »Vulcanizadora«. Men är det avmätta grabbsnacket blott en bräcklig sköld över det mörker som dramats två frånskilda, alienerade förlorare förgäves försöker skaka bort? Vilsna driver de båda omkring i utkanten av de liv som tilldelats dem med en farlig pakt i kikaren.


»Vulcanizadora« by Joel Potrykus»Vulcanizadora« by Joel Potrykus
»Vulcanizadora« av Joel Potrykus


Manliga kriser genomsyrar varje hörn av årets program. Därför känns det extra lämpligt att välkomna skådespelaren, manusförfattaren och regissören Jesse Eisenberg till Stockholm för att ta emot Stockholm Achievement Award. Eisenberg som så sent som förra året förkroppsligade en skenande manskris i självhjälpsthrillern »Manodrome« har nästintill blivit ansiktet utåt för den neurotiske moderne mannens mentala brottningsmatch. I år ser vi honom dela duk med »Succession«-stjärnan Kieran Culkin som omaka kusiner på friktionsfylld Polenresa i det hyllade dramat »A Real Pain«.

 

Årets festival garanterar närkontakt med både såriga och snåriga manliga uppgörelser i alla dess former. Låt nu inte en bra kris gå till spillo – möt den istället i biosalongen.

 

Prinsessan MononokePrinsessan Mononoke
San är en modig och skicklig krigare som gör allt för att skydda sitt hem och sin familj av vargar i Prinsessan Mononoke.
Pierce Brosnan och Izabella Scorupco i GoldenEye (1995)Pierce Brosnan och Izabella Scorupco i GoldenEye (1995)
Pierce Brosnan som James Bond och Izabella Scorupco som Natalya Simonova undviker en explosion i GoldenEye (1995)