Emily Norling: ”Själva processen är filmen”
”Själva processen är filmen”
Matilda Arborelius har pratat med Emily Norling inför visningen av hennes dokumentär »Megaheartz«.
2019 vann Emily Norling en Guldbagge i kategorin Årets nykomling med sin dokumentär »Allt vi äger«. I nya »Megaheartz« blandar hon dokumentär och fantasi genom fyra berättelser om kärlek.
Berätta lite om »Megaheartz«, den beskrivs som en hybrid dokumentär?
– »Megaheartz« är en film som utspelar sig i energin precis innan något går sönder. Filmen börjar i ett samtal om kärlek och sedan fortsätter det i en slags tripprapport där fantasier och dokumentära livsfragment flyter ihop. Det är en oförutsägbar och visuellt intensiv berättelse om fyra huvudkaraktärer som vill börja om.
Vad är det som lockar med att göra dokumentärer?
– Det finns något väldigt direkt, något här och nu, med dokumentärer. Det förutsätter sin egna process. Att jobba med en dokumentär är väldigt oförutsägbart. Med den här filmen hade jag ingen aning om var den skulle sluta, utan själva processen är filmen. Det är väldigt kul men det kräver också att man jobbar med personer som är med på det, att man inte vet var det ska landa. Att man tillåter filmen få göra sin grej, att den får sitt eget liv. Slutresultatet här blir en blandning mellan det väldigt direkta och så ett gestaltat material som bygger på true events men som är upphöjt på något vis. Min ingång var en stämning som jag tänkte mycket på och som jag kunde känna i kroppen. Sedan samlade jag material som kändes som den känslan, jag skrev som den kändes, träffade personer som kändes så och som hade historier som kändes så. Jag lät det vara drivkraften och jag hoppas att slutresultatet ska bli något som verkligen känns i kroppen, snarare än en traditionell dokumentär.
Och hur känns det att få visa den nu på Stockholms filmfestival?
– Den hade världspremiär i Köpenhamn i mars och den 12 november ska den visas i New York. Men det är klart att det är något annat att visa den på sin hemmaplan. Det ska bli otroligt kul att släppa den till Stockholmspubliken.
Text: Matilda Arborelius
Ett storslaget drama
Scorsese gör ett storslaget drama tillsammans med De Niro och DiCaprio. Killers of the Flower Moon utspelar sig i 1920-talets Oklahoma och skildrar en serie mord på ursprungsbefolkningen i den oljerika Osage Nation, en rad brutala brott som kom att kallas "Reign of Terror".
Om en älskad trubadurs turbulenta liv
Cornelis Vreeswijk kom till Sverige som fattig invandrarkille från Nederländerna och kom att bli en svensk visikon i klass med Bellman och Taube. Med enorm karisma och scennärvaro sjöng han sig in i svenskarnas hjärtan.
I hela sitt liv skrev han om de som befinner sig i samhällets bottenskikt. Han såg dem, kände samhörighet och i perioder av sitt liv var han en av dem. Med hjälp av unikt arkivmaterial som aldrig tidigare visats ställer Gertten frågan: Hur ska vi se på alla dem som befinner sig längst nere i samhället? Ska vi vända bort blicken? Det är inte svårt att föreställa sig vad Cornelis själv skulle svarat.
»Megaheartz«
Regi: Emily Norling
Spellängd: 80 min
Språk: Svenska
Undertexter: Engelska
När: Face2Face 17 november kl 18.00 på Sture 1
Visas även: 10 november (14.30, Victoria 2) och 19 november (16.00, Zita 1)
Medlemsbiljetter släpps 4 okt kl. 13:00!
För ordinarie medlemmar släpps biljetterna onsdag 4 okt kl 13:00. Boka din plats genom att klicka här nedan.
Bronsmedlemmar har som vanligt förtur till biljetterna som är släppta redan nu. Maila bara till medlem@stockholmfilmfestival.se för att reservera upp till två platser. Bokningen för bronsmedlemmar stänger onsdag 4 okt 23:59.
När: 17 oktober kl. 18:30
Var: Rigoletto
Genre: Drama, Thriller
Stort tack till United International Pictures!