Axel Petersén: ”Att vilja bli förlåten kan de flesta känna igen sig i”
–Det är nästan som en 1970-talsrulle, dels med fotot men även med musiken och tonen, säger Axel Petersén om sin film »Syndabocken«.

”Att vilja bli förlåten kan de flesta känna igen sig i”


Matilda Arborelius har pratat med Axel Petersén inför visningen av »Syndabocken« där det även bjuds på mingel och bubbel 30 minuter innan visningen!



Regissören Axel Peterséns »Syndabocken« är ett rafflande drama som utspelar sig på Malta i den svenska e-gamingkolonin. Den delar också flera likheter med Peterséns »Avalon«, som vann kritikerpriset på filmfestivalen i Toronto 2011.

Vad handlar »Syndabocken« om?

– »Syndabocken« är ett försoningsdrama som har landat i någon typ av Medelhavsnoir på Malta, i utkanterna av den svenska expat-kolonin där. Det är ett drama som blir alltmer rafflande ju djupare det går men det är också ganska roligt bitvis. Huvudpersonen Dimman är en person som har lämnat Sverige och hållit sig off the grid de senaste tio åren men kommer nu till ett Minisverige för att be om ursäkt till sin före detta kollega, partner och bästa vän. Han söker försoning. Så det är ett allmänmänskligt drama. Att vilja bli förlåten kan de flesta känna igen sig i. Och det är nästan som en 1970-talsrulle, dels med fotot men även med musiken och tonen.

Du har beskrivit »Avalon« som kusin till »Syndabocken«, vilka likheter finns det mellan dem?

– Dels finns det den här hjälten, eller antihjälten, som kommer till ett sammanhang han varit i innan men som han inte är helt bekväm i. Han vill åstadkomma något där men så går det inte riktigt som han tänkt. Det finns också något pågående festfixeri som ligger i bakgrunden. I »Avalon« är det en nattklubb som ska öppna, i det här fallet är det ett bröllop som håller på att ta form. Det finns också likheter i båda med eskapism och hemkomst. I »Avalon« handlar det inte så mycket om försoning, det är inte nummer ett på Jannes agenda men det är i allra högsta grad högst upp på Dimmans agenda. Det dricks också ganska mycket sprit i båda, de är ganska dekadenta.

Hur känns det att den får svensk premiär på Stockholms filmfestival och att få visa den där?

– Kul! Jag har faktiskt aldrig visat något på Stockholms filmfestival och jag har hållit på med film i tjugo år. Nu är jag bosatt här så det känns jätteroligt.

 

Text: Matilda Arborelius


Ett storslaget drama

Scorsese gör ett storslaget drama tillsammans med De Niro och DiCaprio. Killers of the Flower Moon utspelar sig i 1920-talets Oklahoma och skildrar en serie mord på ursprungsbefolkningen i den oljerika Osage Nation, en rad brutala brott som kom att kallas "Reign of Terror".



Om en älskad trubadurs turbulenta liv

Cornelis Vreeswijk kom till Sverige som fattig invandrarkille från Nederländerna och kom att bli en svensk visikon i klass med Bellman och Taube. Med enorm karisma och scennärvaro sjöng han sig in i svenskarnas hjärtan.  
I hela sitt liv skrev han om de som befinner sig i samhällets bottenskikt. Han såg dem, kände samhörighet och i perioder av sitt liv var han en av dem. Med hjälp av unikt arkivmaterial som aldrig tidigare visats ställer Gertten frågan: Hur ska vi se på alla dem som befinner sig längst nere i samhället? Ska vi vända bort blicken? Det är inte svårt att föreställa sig vad Cornelis själv skulle svarat.




»Syndabocken«

Regi: Axel Petersén
Spellängd: 91 min
Språk: Svenska, engelska, maltesiska
Undertext: Engelska

När: 11 november kl 18.00 på Bio Rio (Det bjuds på mingel och bubbel 30 minuter innan visningen, så kom i god tid!)

Visas även: 12 november (14.30, Victoria 2) och 15 november (20.30, Saga 2)

Medlemsbiljetter släpps 4 okt kl. 13:00!

För ordinarie medlemmar släpps biljetterna onsdag 4 okt kl 13:00. Boka din plats genom att klicka här nedan.

Bronsmedlemmar har som vanligt förtur till biljetterna som är släppta redan nu. Maila bara till medlem@stockholmfilmfestival.se för att reservera upp till två platser. Bokningen för bronsmedlemmar stänger onsdag 4 okt 23:59.

När: 17 oktober kl. 18:30

Var: Rigoletto

Genre: Drama, Thriller

Stort tack till United International Pictures!