Det här är filmerna på Drive-In 2025!

Det här är filmerna på Drive-In 2025!
4–8 juni förvandlas Solvallas parkering återigen till Nordens största Drive-In-biograf – en plats där magin från Oz, mysterierna från Twin Peaks, och adrenalinet från Point Break smälter samman under stjärnorna.
– Beatrice Karlsson, Stockholm filmfestivals programchef
Efter förra årets publiksuccé är det dags att spänna fast säkerhetsbältet för ännu en åktur genom filmhistorien. Oavsett om du kommer i bil, på cykel eller gåendes är du välkommen att slå dig ner i en bagagelucka, på pickup-flak eller i en solstol – ljudet rattar du in direkt på bilradion, precis som i gamla goda Grease-dagar.
”Vi älskar att ta publiken med på oväntade resor. Från regnig svensk tonårsångest till hyperstylad framtidsdystopi. I årets Drive-In-program hittar du allt från nostalgiska kärlekssagor till adrenalinpumpande biljakter och övernaturliga mysterier – filmer som verkligen förtjänar att ses på stor duk under bar himmel.” säger Beatrice Karlsson, programchef för Stockholms filmfestival.




Tonår, tryck och tidsanda
Från milkshake-doftande high school-hallway i 50-talets »Grease« till Broder Daniel-riff, O’boy och tonårsångest i »Fucking Åmål« – Drive-In bjuder på två sidor av ungdomens villkor. Där »Grease« glänser med sång, dans och rebel romance i en kitschig hyllning till 50-talets popkultur, borrar Moodysson i en annan sorts ungdom: kantigare, verkligare, format av längtan bort och nervig förälskelse. Tillsammans ger filmerna ett tvärsnitt av tonårens kval och charm, med lika delar grupptryck, kärlek och längtan efter något mer.


Verkligheten ifrågasatt
När är något verkligt, och vad händer när det inte längre går att avgöra? »The Matrix« och »Blade Runner« är två klassiker som ställer just den frågan – men på olika sätt. I »The Matrix« öppnas dörren till en digital mardröm där valet mellan ett blått eller rött piller blir avgörande. I »Blade Runner« suddas gränsen mellan mänskligt och artificiellt ut i en regntung framtidsvision där varje replikant bär på existentiella frågor. Två filmer, båda visuellt banbrytande, och båda lika aktuella i en tid där AI och verklighetsuppfattning ständigt omförhandlas.




Första kapitlet i vår Lynch-hyllning
Torsdagen på årets Drive-In blir starten på vår hyllning till David Lynch, som i höst präglar hela Stockholms filmfestival. Vi inleder kvällen kl 18 med hans älskade favoritfilm »The Wizard of Oz« – “det går inte en dag som jag inte tänker på Trollkarlen från Oz”, har Lynch sagt om klassikern som starkt präglat hans eget filmskapande. Kl 21 tar vi steget rakt in i hans egen filmvärld med »Twin Peaks: Fire Walk With Me«, där drömlogik, mörker och mystik smälter samman. Det blir en kväll som rör sig mellan regnbågar och mardrömmar – och en första blinkning mot det Lynch-program som väntar i november.


Kultskräck med kalla kårar
»The Ring« skrämmer oss än idag, med en av skräckhistoriens mest ikoniska scener och ett av genrens kusligaste slut. Filmen är en hörnsten inom sin genre och är både en av de mest ökända och minnesvärda filmerna som drev på boomen av japansk skräck i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. »The Ring« är lika mycket en mysteriefilm som en skräckfilm, med en obehaglig och oroande stämning som genomsyrar varje scen. Filmens teman är en kommentar på videoteknologins inflytande och en skildring av kollisionen mellan modernitet och traditionell japansk kultur – där den teknologiska ångesten fortsätter att tala till oss nu nästan 30 år efter premiären.




Klassisk 90-talsaction med Keanu
Med adrenalinet pumpande i ådrorna bjuder Drive-In på 90-talets mest ikoniska actionrökare. I »Speed« får vi inte sakta ner – bokstavligt talat – medan en buss hotas av att explodera om hastigheten går under 80 km/h. I »Point Break« hoppar vi från bankrån till surfbräda i ett sommaräventyr som doftar frihet, kickar och kriminalitet. Det är biljakter, oneliners och extremsport som livsfilosofi, en kavalkad av allt det som gjorde 90-talets actionfilm till ett eget universum.


När samtalet bär filmen
»Before Sunrise« bjuder på något helt annat, ett lågmält och förtrollande porträtt av förälskelse mellan främlingar. Jesse och Céline möts på ett tåg, kliver av i Wien, och delar en natt fylld av samtal, osäkerhet och närhet. Richard Linklaters första film i den hyllade “Before”-trilogin är ett skört och realistiskt porträtt av nyförälskelse och nyfikenhet på livet. En film som förvandlar kaféer och kullerstensgator till minnen för livet.
ÅRETS DRIVE-IN-FILMER
Välkomna till Nordens största Drive-in!
EARLY BIRD:
Medlem: 250 kr/bil (upp till två pers)
Ej medlem: 360 kr/bil (upp till två pers)
Hela bilen: 600 kr (över tre pers)
Cyklister: 80kr