Den amerikanska drömmens baksida
Den amerikanska drömmens baksida
I samband med det amerikanska presidentvalet riktas världens blickar mot det förlovade landet i väst.
Stockholms filmfestival har en lång tradition av att bidra med alternativa porträtt av USA från oberoende filmskapares blickar – årets festival är inget undantag.
Flera filmer i årets program visar hur den amerikanska drömmen skaver mot verkligheten, inte minst för immigranter. Hur villkoren för självförverkligande och social rörlighet fångar många drömmare i svårbrutna cykler.
Här nedan har vi samlat tre hyllade filmer som, med fötterna på marken, speglar ett annat USA och jakten på en otillgänglig dröm.
»Blue Sun Palace«
En oerhört stark debutfilm från den unga kinesisk-amerikanska regissören Constance Tsang. Med utsökt vemodigt och poetiskt foto berättar hon om två vänner från samma massagesalong, som blir involverade med samma gifta man. Filmen för tankarna till hyllade »Past Lives« och Tsai Ming-Liangs verk. Den är ett oputsat och ärligt porträtt av kinesiska immigranter i arbetarklassens New York: stämningsfullt och melankoliskt om sorg, kärlek och att vara en evig outsider som immigrant.
»La Cocina«
Pedro jobbar på Manhattan-restaurangen The Grill. Där arbetar också Julia (Rooney Mara) – kvinnan han är förälskad i – samt Rashid, som äger restaurangen och som lovat att hjälpa honom att bli amerikansk medborgare. Men när det saknas pengar i kassan under lunchen så pekas Pedro ut som huvudmisstänkt. »La Cocina« är ett drama om de osynliga människorna som lagar din mat, samtidigt som de jagar en version av den amerikanska drömmen – som alltid tycks befinna sig utom räckhåll.
»Anora«
Mikey Madison är årets starkast lysande stjärnskott i rollen som Anora, en strippa och eskort som anlitas av den ryske oligarksonen Ivan. Han tar med henne på ett galet äventyr i en värld full av överflöd. Privatjet, chaufför och fest varje kväll, men inom kort knackar verkligheten på dörren. »Anora« kan beskrivas som en modern omtolkning av »Pretty Woman«. Skitig amerikansk socialrealism dekorerat med storslagen sprakande lyx och doppad i syrlig screwball-komedi.
Bakers filmer, varav »Tangerine« och »The Florida Project« har visats på Stockholms filmfestival, undersöker marginaliserade grupper i allmänhet och sexarbetares vardag i synnerhet. Med sin åttonde långfilm bevisar indie-humanisten och filmkonstnären Sean Baker, att han är en av samtidens skickligaste skildrare av modern arbetarklass i USA. »Anora« är en djupt berörande saga om hur den amerikanska drömmen krockar med verkligheten för immigranter – en vild odyssé mellan strippklubbar och Vegassviter som utgör årets filmhändelse på vita duken!